Předprodej jako jedno velké překvapení

27.05.2021

Dnes začíná poslední týden předprodeje a i když není vybráno ještě 100 % částky, je to pro mě neskutečné. Necelých 80 % - necelých 80.000 Kč (konkrétně zajímavých 79.799) je nádherné číslo. Věřím, že za těch osm zbývajících dní se podaří zbytek financí bez problému vybrat.

Na celém tom procesu je zajímavých několik věcí. Prvně je to nádherný sociální experiment. Velmi jednoduše se totiž ukazuje, kolik skvělých lidí člověk cestou životem potkal. V seznamu přispěvatelů se objevují jména, která by člověk ani nečekal. O knize se dozvěděli náhodou, přes známé, a chtějí podpořit vydání knížky - podporu velmi nejistého podniku. Dokazuje to, že si často ani neuvědomujeme, kolik lidí máme v blízkém i vzdálenějším okolí - a kteří tady jsou, čekají a v případě potřeby pomohou a podpoří. Na druhé straně se vždy najde hodně lidí v blízkém i vzdálenějším okolí, kteří přestože se zdají být blízkými a přáteli, tak i na tak drobném skutku jako podpora předprodeje se ukáže podezření, které člověk třeba ve skrytu duše mohl mít. Že za slovy se neskrývá nic víc, než prázdno a velkohubá gesta. Tak to ale v životě bývá. Jak se říká, "Slibem nezarmoutíš," a nebo ještě příhodněji, "Dvakrát slíbíš, jako bys udělal." O těch, kteří si v rámci předprodeje potřebují zkritizovat a do člověka kopnout, o těch se raději zmiňovat ani nebudu (jsem jen rád, že se jich objevilo tak málo).

Druhou nádhernou věcí je, že se najde množství naprosto neznámých lidí, které vaše tvorba zaujme. Nemusí jich být nutně mnoho, i jeden člověk, kterého jste doposud neznali a který vidí ve vaší práci potenciál, je skvělá zpráva. Za tři týdny běžícího předprodeje jsem se seznámil s množstvím lidí, kteří v mém životě možná budou mít místo na delší dobu, než to teď vypadá. A za to jsem opravdu rád. Těším se na všechna ta autorská čtení, besedy nebo osobní setkání. Už se nemůžu dočkat vydání knihy.

V neposlední řadě je na předprodeji nádherné také to, že si člověk najednou uvědomí, že v dnešní době opravdu není jednoduché něco prodat. Jsme zavaleni reklamou ze všech stran, vyskakuje na nás tak často, že jsme vůči ní naprosto imunní a otupělí. Proto je předprodej velmi nejistý projekt a chce hodně úsilí, což jsem si na začátku až tak moc neuvědomoval. A také jsem si neuvědomoval to, že spuštění projektu opravdu není konec, ale spíše začátek nutného snažení a práce na předprodeji.

Abych ten příspěvek zakončil nějak pozitivně. K této chvíli mi přispělo 142 lidí - a i když to ve světě velkých čísel může vypadat směšně - všichni tito lidé jsou moji hrdinové. Ať už mi přispěli hodně nebo málo - jsem za to upřímně rád. Dává mi to naději, že má smysl pokračovat a rozepsaná druhá knížka tak může dostávat reálnější obrysy.

Díky za podporu a držte palce, ať to dotáhneme do úspěšného konce!